آیت الله جوادی آملی :سلام و عرض تحیت .خواستم راجع به این موضوع خدمت مبارکتان عرض کنم مرگ و زندگی در عرض هم قرار دارند نه در طول هم پس چه شادی کنی چه گریه فایده ای به اصل قضیه که انا لله الله و انا علیه راجعون ندارد . خوب و بد باید از این دنیا بریم حالا اگر در بهشت الزهرای خودمان تشریف ببرید و دم غسال خونه چند ساعتی تحمل دیدار مردگان را به خود دهید -
شاهد خواهید بود یک به دنیای باقی شتافته ای است که اهل بیت و اهل مردم بر پشتش قطار قطار ایستاده و نماز میت می خوانند و بجای چهل مسلمان اعلام رضایت برای آمرزش آن کنند شاید چهل هزار نفر هستن و شاید کمی بیش و کمی جمع و خاندان آن مسلمان به قدری از مرگ پدر برایشان خیر و برکت رسیده و بدهی و یا واجبی بر گردن ورثه اش نگذاشته و در وادی عمر تا توانسته خیر کرده و تا آنجا که توانسته از ظلم و آزار مردم جسته و -
در ارتکاب آن فرضا یا جبران کرده و یا توبه و تا جایی که توانسته در رد آن دین به دیگری کوشیده و ولا آخر اگر خاطر شریفتان یاری کند گفتم آن مرده با فرازی باقی به سوی دنیای باقی (شتافته)نه با لرز و ترس و وحشت از مرگ به آن دنیا رکاب شده -
شما
بگذریم در همین اسنا هم می بینید مرده ای آورده شده که آن هم در زمانی که قصد بستن در غسال خانه را ببندند یعنی مازاد بر تغسیل بی صاحب در درب بهشت زهرا آن خدا بیامرز خوابیده (چرا می گم خدا بیامرز چون نمی دانم که بوده چه کرده به که ظلم کرده به که خیر کرده و برا چه بی صاحب و اهل بیت یک خدا بیامرز دم در گذاشته شده و آنچه می گویم در بسط این خطابه مبنی بر حدث و آنچه باقیات و شواهد -
شما (
به آن احتمال بیشتر و عقل پسند تر و دلایل به آن متوجه می شود راجع به قسم دومی که عرض می کنم آثار و بقای لفظ دارد و احتمالات بر آن حاکم است نه مصدقات یعنی نه شما و نه من از کرده این مرده خبر نداریم و هرچه می گوییم بر پایه ظن و احتمالات است از آنچه شاهد آنیم و از آنچه عقل ما به سوی حدسش ما را بر می تاباند حال بگذریم برگردیم سر اصل سخن) -
خوب جناب آقای جوادی آملی این شخص چرا کسی را برای خاک سپاری ندارد؟چرا هیچ کس که هر بشری لااقل در طلایه عمرش دو رفیق و لااقل دو دوست که توانسته برای خود نگهدارد که این مرده خدا بیامرز این دونفر هم نداشته که منتظر تقصیل و مشایعتش تا قبر باقی ببرند و خاک کنند بر او باقی مانده که گاهی می بینیم اینگونه افراد بدون اینکه نماز موتشان خوانده -
شود در ماشین شهرداری میرود و در جواری از این بهشت الزهر بدون آنکه کسی برای مرگش گریه و یا شادی کند خاک می شود اینجا این سوال برایتان این سوال پیش می آید که چرا یکی آنگونه و دیگری اینگونه خاک شد و چیزی که اولین حدث و گمان شما به آن حکم می کند این مرده به دیار باقی( فرستاده شده)در طول زندگی کسی را چه به کرده خوب چه به کرده بد -
نداشته چیزی که 90درصد ان لااقل یک نفر را می توانسته برای خود نگهدارد تا روز مرگش بر جنازه اش نماز بخواند ولی این مرده آن را هم نداشته برخی هم می گویند چون پول دفن و خاک را خانواده اش نداشتند ان جنازه را بی صاحاب گذاشتن و رفتن اینجا هم این سوال پیش می آید که ایا این مرده اونقدر خیر و برکات یا مهر و خدمات نداشته که لااقل اهل بیتش برای کفن و دفن و نماز بر سر مرده اشان خوانده شود مرده را به امان خدا -
در غسال خانه ول کردن و رفتن یعنی مرده آنها برایشان هیچ ارزشی و یا خدمتی برای کسی نداشته و برای کسی و برای خود دوستی و خانواده ای که به آنها یا خدمت کرده باشد یا نگهداری کرده باشد نمانده و اگر بعد از خاک کردنش دیدید جناب آملی خانواده فقیر بعد از خاک کردن آن شخص توسط شهرداری سرو کله اشان در سر قبر پیدا شود که معمولا نمی شود -
و پای سخن و درد دل آنها نشستن و پرسیدن از اینکه این مرده چرا برای شما آنقدر بی ارزش بوده که حتی ابتداعی ترین کارها که برای یک مرده ثواب دارد آنها از خیر ثوابش هم گذشته آن را در بر غسال خانه ول کرده اند می بینید پسرش یا یکی از همراهان با خنده می گوید بهتر که مرد چون برای ما نه پدری کرد نه مردانگی در طول عمرش حالا ام که مرده از فردا باید منتظر طلب -
کاران و شاکی یانی باشیم که درب منزل ما خواهند آمد و طلب مال یا طلب ظلمی که بر آن شده را می طلبند و ما هم حوصله این کار را نداریم جنازه را گذاشتیم آنجا که لااقل شاکیانی که پشت درخت و این ور و اونور غسال خانه ایستاده اند تا ببینند که می رود سر جنازه بابا یا دایی یا هرکه می تواند باشد ما راشناسایی می کنند و بعدش الله و اعلم . -
ببینید حاج آقا آملی یکی را آنگونه با صلوات و دعا خاک کردن و ملت به جای چهل نفر اعلام رضایت از ان به سوی خدا شتافته می نمایند و دیگری مرده ای می شود که طلبکاران و خانواده اشان فقط انتظار انتقام یا گرفتن حقی که نداده و خرده شده را به دیار باقی می برند حالا شما این دو فرد را اینگونه و اینچنین یاد می کنید که نباید برای هر دوی ان مرده ها انتظار گریه و در جای دگر شادی و یا بی تقفاوت گذر کردن یک شکل برای -
شما (
شما تعبیر می شود آقای جوادی املی یکی چون حضرت اماتم ره وقتی به ملکوت اعلی پیوست یک ملنت عزایش را کشید و بر روحش صلوات فرستاد حتی دشمنانش هم وقتی این جمعیت عزا دار را که دید لااقل 50 درصد آنها از این جمعیت حاظر فهم به این بردند که این مرد در دنیای خود آزمون به سپرده کرده و حالا که به دیار باقی می شتابد نه از برای فرار از دنیا -
بلکه پایان انتظاری است برای آنچه که در این دنیا کاشته و قرار ش با خدا این بوده که کرده خویش را که پست پیش تاز کرده از آن خیر ببرد و در نزد خدای خویش روزی بگیرد خوب شما مرگ ایشان یا شهیدی که در راه خدا و ملتش شهید شده و اندوهی که از جانب بازماندگانش جاریست هرچند او خود راضی و خوشحال به سوی دیار باقی دویده با کسی مثل صدام یا فهد یا هرکوف بی درمونی که -
در دنیا خیری نکرده و در کنارش چه پدرانی که بی فرزند کرده و چه فرزندانی که بی پدر کرده و چه ظلمهایی که از بحر رضایت و اعلام او بر ملتی یا خاندانی روا شده با شهیدی که برای کشورش شهید شده به یک دیده نگاه می کنید و از اینکه چرا عده ای از مرگش خوشنود و خندان شدند اعلام نارضایتی می کنید؟ -
جناب آملی اگر خدایی نکرده و دور از جون عزیزان و بسته گان متعال که بی شک از خیران و نیکان هستند اگر روزی کسی عزیزی از شما را ازتان به ظلم بگیرد و دگر روز آن ظالم کشته یا به مرگ طبیعی بمیرد شما برای او هم اندهگین و حتی گریه می کنید؟ -
آقای آملی از قدیم گفتن یک سوزن به خود بزن یک جوالق به مردم کسی که ظلم کرده در طول عمرش و نه خیری که از خود باقی نزاشته جز ظلم و کفر و خیانت و گرفتاری و گناه کرده ای از خود باقی نگذاشتن شما آیا می دانی چه ظلمهایی که فقط صدام به ملت خویش حتی نه به ملت ما خیانت و ظلم و بیدادی که به مردم خویش نمود -
و ظلم و جنایاتی که فهد به جهان اسلام فقط نمود و چه مردم مظلومی و فرزندان کشته و بی پدر مادری که با چراغ سبز آقای فهد بی پدذر و بی مادر و مادر بی فرزند و خونه خراب در همین غزه با پول این آقا کشته شدند و بیچاره شدند آیا با مرگش انتظار داری این خونه خراب ها و بدبخت شده ها برایش تشییع جنازه و طلب مغفرت کنند -
من فکر می کنم شما تز مدینه منوره افلاطون را تعمیم داده ای به این دنیا هم کشیده شده حتی در تز مدینه منوره هم گفته نشده که برای ظالم در مورد عدم ضرورت خوشحالی و دعای شکر از خدا برای نابودی ظلم و ظالم سخن نگفته است. -
حاج آقا آجواد آملی ضرورت داره!والله ضرورت داره به الله خدا گفته که ظالم را با او دوستی و از گناهانش گذشت و بی توجه ای کنید و برای مردن ظالم از خدای متعال طلب شکر کنید طلب شکر با گریه است یا با فراغی باز و احساس خوب از مرگ ظالمی که وجودش باعث ظلم و ضرر به مسلمین و غیر مسلمین می شود خدا گفته دعای شکر به جای آورید فکر کنم اینقدر تو ضیح برای درک اینکه چرا برای مرگ ظالمی دعای شکر و شادی کنند را درک کر -
کرده باشید یکی عاشقت و تو هم عاشق شی نگران اونی که نگیر دلش نگیره مگه بمی شه باشی و اون تنها بماند مگه می شه نیکی بی خوبی بره از خاطر کسی نگو دیگه مرده و آب از سر مسلمین گذشته یک شب همه چی می شه به خدا گله کرد و نه فقط حوصله کرد به تو ظلم می کنه و پاسخ ظلمش از دستت خارج اینجا خدا فرمونده ذره ای خوبی را به نیکی شره ای ظلم را به او پاسخ می دهد زندگی این است -
شما (ویرا
هرخاطره غروری دارد و هر عمل پاسخی دارد پاسخ خیر خیرخواهی است و پاسخ ظلم جنگ با ظالم و نابودی ظالم و گفته شده از خدا برای از میان برداشاتن ظالم از تسلط و ظلم شما خدا را دعا کنید و سجده شکر به جای آورید آقای جوادی عاملی ضرورت شادی بر می گرده به کرده طرف شاکی از آن شاکی چون او ندیده یا درک نکرده ظلم و ستم چقدر سخت و طاقت فرساست کشتن فرزندی که هنوز سخن گفتن بلد نیست -
شما (
سرش بریده شود به جرم شیعه بودن مسلمان دیگری کشته شود برای طلب حق خویش کردن و اگر هر که جز این کند یعنی خوشحال از مرگ ظالم و ناراحت از مرگ مظلوم در خرد و سلیم بودن آن باید شک کرد جناب استاد جوادی آملی سخن به درازا کشید و امیدوارم از این بسیط سخن گفتن حوصله جمع را ظایع نکرده باشم و خرد عالمی را از گفته هایم پریشان نکرده باشم -
و هر چه گفتم و راندم برداشت خویش بوده از این بیانات پس بر صحه و غلط بودنش پریشان نمی شوم چون نظری برگزیده است که جامع الشمول باشد نه اینکه تنها به نظر خویشتن و پافشاری به سخنی کنم که جمعی با دلیل و برهان حقانیت و صحتش را تایید کند والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته حیدر حیدریم حیدریه حیدر است لافتی الا علی لا سیف الی ذوالفقار کیوان گیتی نژاد حیدری استشهادی و ذولیمین هویدا سردار تنهای امام مصلح سید -
علی حسینی خامنه ای که هستی او فدا شود به خاطر یک تار مویث حیدرم امام مصلح سید علی امین یا رب العالمین -
نظر
نوشته شده توسط
کیوان گیتی نژاد
93/11/9:: 12:15 عصر
|
() نظر